DokArt – De Wereld van Carlijn
Filmhuis Oosterbeek is misschien het kleinste, maar zeker het gezelligste filmhuis van Nederland. Voorzien van de nieuwste projectietechniek, 3D-installatie en Dolby 7.1 surround geluid en gedragen door een team van enthousiaste vrijwilligers.
film, arthouse, filmhuis, bioscoop, theater, oosterbeek, renkum, arnhem
1286
product-template-default,single,single-product,postid-33009,theme-bridge,bridge-core-3.1.6,woocommerce,woocommerce-page,woocommerce-no-js,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,transparent_content,columns-4,qode-child-theme-ver-4.0.0,qode-theme-ver-30.4,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.5,vc_responsive
woensdag 17 april - 20.00u

DokArt – De Wereld van Carlijn

“Toont ook het slopende proces dat vooraf gaat aan de ingenieuze kaart.” (NRC)

 10,00

2023, Nederland, Ariane Greep, 92 min.

De veelbelovende Nederlandse cartograaf Carlijn Kingma laat zich volgen bij de creatie van haar indrukwekkende kunstwerk ‘Het Waterwerk van ons Geld’, waar ze laat zien hoe onrechtvaardig ons financiële systeem in elkaar zit.

In deze intieme documentaire laat filmmaker Ariane Greep een meester aan het werk zien, die kunst gebruikt om complexe en urgente zaken visueel te maken.

Carlijn Kingma is een opkomende ster in de wereld van de kunst, te vergelijken met M.C. Esscher en Piranesi. Ze tekent ideeënwerelden, of zoals ze zelf zegt, kaarten van de soms ondoorgrondelijke werkelijkheid waarin we leven. Carlijn gaf filmmaker Ariane Greep toestemming haar te volgen vanaf de eerste dag dat ze begon met het tekenen van haar nieuwste project ‘Het Waterwerk van ons geld’, een gedetailleerde kaart van ons financiële stelsel.

Geduld lijkt het sleutelwoord te zijn in dit documentaire-portret, dat Kingma volgt vanaf de eerst stip op papier tot de expositie op de Biënnale van Venetië, waar Carlijn Nederland vertegenwoordigt. De camera toont van dichtbij haar creatieve worsteling tijdens het tekenen en ook haar strijd om de onrechtvaardigheid van het huidige monetaire systeem bloot te leggen; de rijken worden steeds rijker en de armen steeds armer.

De tekening leidt tot veel discussies, de kranten schrijven vol lof over haar en ze wint meerdere prijzen, waaronder de Meestervertellerprijs, de Amsterdamprijs voor de Kunst en de Dutch Design Award. De Architectuur Biënnale in Venetië zet Carlijn internationaal op de kaart.

Uitverkocht

Beschrijving

2023, Nederland, Ariane Greep, 92 min.

De veelbelovende Nederlandse cartograaf Carlijn Kingma laat zich volgen bij de creatie van haar indrukwekkende kunstwerk ‘Het Waterwerk van ons Geld’, waar ze laat zien hoe onrechtvaardig ons financiële systeem in elkaar zit.

In deze intieme documentaire laat filmmaker Ariane Greep een meester aan het werk zien, die kunst gebruikt om complexe en urgente zaken visueel te maken.

Carlijn Kingma is een opkomende ster in de wereld van de kunst, te vergelijken met M.C. Esscher en Piranesi. Ze tekent ideeënwerelden, of zoals ze zelf zegt, kaarten van de soms ondoorgrondelijke werkelijkheid waarin we leven. Carlijn gaf filmmaker Ariane Greep toestemming haar te volgen vanaf de eerste dag dat ze begon met het tekenen van haar nieuwste project ‘Het Waterwerk van ons geld’, een gedetailleerde kaart van ons financiële stelsel.

Geduld lijkt het sleutelwoord te zijn in dit documentaire-portret, dat Kingma volgt vanaf de eerst stip op papier tot de expositie op de Biënnale van Venetië, waar Carlijn Nederland vertegenwoordigt. De camera toont van dichtbij haar creatieve worsteling tijdens het tekenen en ook haar strijd om de onrechtvaardigheid van het huidige monetaire systeem bloot te leggen; de rijken worden steeds rijker en de armen steeds armer.

De tekening leidt tot veel discussies, de kranten schrijven vol lof over haar en ze wint meerdere prijzen, waaronder de Meestervertellerprijs, de Amsterdamprijs voor de Kunst en de Dutch Design Award. De Architectuur Biënnale in Venetië zet Carlijn internationaal op de kaart.